2020-09-25

Mėnuo su automobilių mokesčiu: renkasi mažiau taršius, tačiau dyzelinių neatsisako

Nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigaliojus priimtam įstatymui, lengviesiems ir lengviesiems krovininiams automobiliams pradėtas taikyti registracijos mokestis priklausomai nuo degalų rūšies ir jų kombinacijų bei kurių išmetamo CO2 kiekis viršija 130 g/km.  Visgi, panašu, kad gyventojų įpročiai nesikeičia taip greitai kaip norėtųsi.

Valstybės įmonės Regitra atstovės Emilijos Bardauskienės teigimu šį mokestį reikia sumokėti registruojant automobilį pirmą kartą. Kitaip tariant, kai norima įregistruoti naują ar iš užsienio įvežtą automobilį. Taip pat visais atvejais, kai keičiasi automobilio valdytojas. Pavyzdžiui: prieš tai Lietuvoje eksploatuotas automobilis yra registruojamas kito valdytojo vardu, suteikiama teisė valdyti automobilį kitam asmeniui ilgalaikės nuomos pagrindu bei kt. Mokestis taikomas ir iš naujo registruojant transporto priemonę po jos išregistravimo. Dažniausiai pasitaikantis atvejis – kai pasibaigia laikinos registracijos terminas.

Jei kalbama, pavyzdžiui, apie pirmą kartą Lietuvoje įregistruojamų lengvųjų automobilių (M1 kategorijos) statistiką, jų šių metų liepos mėnesį buvo įregistruota apie 15,3 tūkst. (iš jų apie 12 tūkst. sudarė naudoti, o apie 3,4 tūkst. nauji). Tuo metu pernai tuo pačiu laikotarpiu šis skaičius buvo didesnis ir siekė apie 20,9 tūkst. (apie 17,4 tūkst. naudoti ir apie 3,5 tūkst. nauji). 

Taigi, kaip matyti iš duomenų, tiek 2019 m., tiek 2020 m. liepos mėnesį pirmą kartą įregistruotų naujų lengvųjų automobilių skaičius išliko panašus. Na, o naudotų pernai liepą buvo įregistruota virš 5 tūkst. daugiau.

Lentelė, kurioje nurodomas įregistruotų automobilių pagal kūro rūšį skaičius 2019 ir 2020 metais:

Kuro rūšis 2019 m. liepos mėn. 2020 m. liepos mėn.
Naudoti Nauji Naudoti Nauji
Dyzelinas 11830 822 7682 557
Benzinas 4653 2408 3502 1962
Elektra + kita kuro rūšis (hibridai) 446 276 474 770
Elektra 29 15 72 61

 

Remiantis pateiktos lentelės duomenimis matome, kad itin išaugo hibridinių ir elektrinių automobilių dalis, jei pavyzdžiui pernai liepos mėnesį įregistruotų hibridinių ir elektrinių automobilių skaičius sudarė apie 3,67% nuo visų įregistruotų automobilių, tai šiemet liepos mėnesį beveik kas dešimtas rinkosi hibridinį ar elektrinį automobilį.

Taip pat džiugina tai, jog po truputį mažėja įregistruotų dyzelinių automobilių skaičius, kuris pernai liepą sudarė apie 60% nuo visų įregistruotų automobilių, o šiemet jau apie 54%. Visgi panašu, kad vairuotojai atsisakyti dyzelinių automobilių neskuba, kadangi Lietuvoje vis dar daugiau nei pusė įregistruojamų automobilių yra varomi dyzelinu.

Iš esmės, kalbant apie lengvųjų automobilių parką ir kokią įtaką jam turės registracijos mokestis, aiškesnes tendencijas bus galima pamatyti praėjus didesniam laikotarpiui.

CO2 ir registracijos mokesčio nustatymas

 Pastebėtina, kad kaip ir iki mokesčio įvedimo, automobilio registracijos metu reikia pateikti įprastus registracijai reikalingus dokumentus. Darbuotojai visada tikrina automobilio dokumentų originalumą, o pasitaikius klastojimo atvejui, apie tai pranešama policijai. Nuo liepos mėnesio tokių atvejų nenustatyta.

Regitra primena, kad konkretūs CO2 apskaičiavimo būdai, kuriais remiantis tik ir gali būti nustatomas automobilio išmetamųjų dujų kiekis ir registracijos mokesčio dydis, yra numatyti įstatyme. Jie  taikomi žemiau nurodyta eiliškumo tvarka.

Pirmiausia, rodiklio reikšmė naudojama iš oficialių ir patvirtintų dokumentų, kurie suteikia informaciją apie konkretų registruojamą automobilį, t. y. automobilio kilmės (registracijos liudijimo) ar patvirtinimo dokumentų (pvz.: ekspertizės pažymos, atitikties sertifikato (CoC)).

Antra situacija – jei išmetamo CO2  kiekio nėra nurodyta šiuose dokumentuose, tuomet registre ieškoma lygiaverčių transporto priemonių (pagal tipą, variantą, versiją) ir naudojama jų CO2 reikšmė.

Tuo atveju, jei išmetamųjų dujų kiekio nėra galimybės nustatyti pagal lygiaverčių automobilių išmetamą CO2 kiekį, taikomas trečiasis būdas ir jis apskaičiuojamas pagal įstatyme numatytas formules. Tam reikalingi techniniai automobilio duomenys, esantys kilmės ar patvirtinimo dokumentuose: eksploatuoti parengtos motorinės transporto priemonės masė (kg), didžiausia motorinės transporto priemonės variklio galia (kW), pavarų dėžės tipas, degalų tipas arba galios šaltinis.

Ketvirtas būdas – jei CO2 kiekio nėra galimybės apskaičiuoti pagal numatytas formules įvedant konkretaus automobilio techninius duomenis, tuomet remiamasi lygiaverčių transporto priemonių duomenimis, t. y. formulėse naudojami lygiaverčių automobilių aukščiau įvardyti techniniai duomenys.

Na, o jei nėra galimybės pritaikyti nė vieno iš šių keturių aukščiau įvardytų CO2 nustatymo būdų, nes trūksta tam tikrų techninių duomenų apie automobilį, kurie naudojami formulėse, tokiu atveju reikia atlikti techninę ekspertizę ir pateikti techninės ekspertizės pažymą dėl faktinių duomenų nustatymo.

Iš viso to peršasi išvada, jog automobilių mokestis turėtų padėti sumažinti taršių automobilių skaičių keliuose ir vairuotojai vis aktyviau rinksis mažiau taršius hibridinius arba visai gamtos neteršiančius elektrinius automobilius.

Share via
Copy link
Powered by Social Snap